سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، او را باآرامش و بردباری می آراید . [امام علی علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/3/25 ::  3:39 عصر

به نام خدا

آیه 97 سوره نحل

مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ (97)

 

هر کس از مرد وزن عمل صالحی انجام داد و او مومن هم بود حیات طیبه ابدی به او می دهیم و اجری بهتر برای عملی که انجام داده عطا می کنیم .

زن ومرد بودن در نزد خدا هیچ فرقی ندارد .تنها عمل صالحه معیار حیات ابد واجر بزرگ است .

عمل صالح : عملی عمل صالح است که شرط مومن بودن در آن رعایت شده باشد .یعنی عملی که نیت الهی داشته باشد عمل صالحه است

صالح : پاک ، صلاح دهنده ، صلح دهنده .

برای عمل صالح شرایط فوق باید وجود داشته باشد . عملی که پاک باشد هیچ شرط وپیش شرطی نداشته باشد ، تنها برای خدا باشد ، شاید عملی را انجام می دهیم برای نیتی خاص بر حسب تصادف خیری هم به کسی می رسد این شرط پاک بودن را رعایت نکرده است، باید به قصد عمل صالحه عمل صورت گیرد .

باید به سوی خیر وصلاح پیش رود باید صلح و دوستی ایجاد کند ونه عداوت و دشمنی ، کار خیر در ذات خود سیاهی وکینه وعداوت ودشمنی ندارد بنابراین نتیجه حاصله از آن هم جر خیر ونیکی وپاکی نیست .

شاید کسی عملی انجام داد وباعث صدمه زدن وجنگ وخونریزی شد این فرد شرط عمل صالحه را انجام نداده پس قبل از انجام عمل باید به نتیجه آن فکر شود تا به سوی صلاح ورستگاری پیش رود .

حیات طیبه : حیات طیبه یعنی زندگی پاک چه در این دنیا چه در دنیای دیگر ، مگر نه اینکه هر دنیا ادامه دنیای قبل است ؟پس چگونه بی حیات طیبه این دنیا انتظار حیات پاک در دنیاهای دیگر را باید داشته باشیم ؟

برای پاک زیستن در بهشت خداوند راهی نداریم جز بهشتی زندگی کردن در این دنیا ، باید دنیای خود ودیگران را به بهشتی تبدیل کنیم که در آن جز خیر وخوبی چیزی نباشد . تا هم خود اماده زندگی در بهشت ابدی  باشیم وهم دیگران را اماده کنیم .ساخت بهشت وزندگی از همین جا و از این زمان آغاز کنیم .

درختهای بهشتی را بکاریم وبا دانش وعلم آن را آبیاری کنیم تا سایه آن بر همگان بتابد .

اصلا هر کس خودش بهشت خود را بر اساس سلیقه خود می سازد .

چرا حال که این فرصت را داریم بهشتی زیباتر از همه بهشت های موجود نسازیم ؟ که شاید فرصتی برای ساخت دیگر دست ندهد .

انتهای آیه تاکیدی دوباره بر آیه 160 سوره انعام است که به نیکی بهتر از آنچه انجام شده ، پاداش می دهیم .

بهشت را ما می سازیم وخداوند هر خشت آن را ده برابر فراختر می کند و بر هر زیور آن ده پاداش می نهد و..................


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  85/3/25 ::  3:12 عصر

به نام خدا

آیه 160 سوره انعام

 

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ (160)

 

هر کس حسنه ایی (کار خیر) انجام دهد ، برای او ده برابر پاداش خواهد بود وهر کس گناهی انجام دهد مثل همان را جزا می بیند وبه هیچ کس ظلم نمی شود .

روزی یکی پرسید ، دوست داشتن (حب) در قرآن هست اما عشق نه ومن گفتم ثابت می کنم عشق هم در قرآن هست ، ان روز منظورم این آیه نبود بلکه آیه 165سوره بقره بود ، ولی الان برای اثبات عشق خداوند به بنده که نهایت عشق است این آیه همه انسانها را در طول تاریخ قانع خواهد کرد که اول معشوق اوست واول عاشق وما نادانسته خود را معشوق وعاشق می پنداریم که تنها نوری از عشق پروردگار چنین واله کویش می کند وحال اوج عشق خدا کجاست ؟

هر حسنه را ده پاداش است . این عدل نیست ، رحمت وعشق است که در زندگی جاری است .  می خواهیم خدایی شویم ؟ امتحان کنیم هر کس قدمی خیر برای ما برداشت ده بار برایش قدم خیر برداریم .توجه کنیم قدم خیر برای ما .

می خواهیم خدایی شویم ؟‌هر کس قدم خیر برای خودش برداشت ده بار برایش قدم خیر برداریم

هر کس قدم خیر برای دیگری برداشت ده بار قدم خیر برایش برداریم .

سخت است ؟
وخداوند این می کند که شایسته خدایی است .برای خود ودیگری حسنه را ده حسنه پاداش می دهد که او را نیازی به کار خیر ما نیست .

یک الگو : آب دریا  درپیاله ما جا نمی گیرد به قدر بضاعت تبرک بر می داریم :

ما را یارای این نیست که به دیگری در ازای خیر به خود ودیگری ده احسان کنیم ، ولی هر خیر را خیر پاسخ گویم وبی منت که بر ما ده برابر فرض است .

شیوه تربیتی مناسب : خداوند با تنبیه در تربیت مخالف نیست چرا که عدل حکم می کند هر کس کار نا شایست انجام داد باید تنبیه شود ، اما به قدر همان عملی که انجام داده نه بیشتر ونه کمتر .

اما توجه خداوند در تربیت انسان بر پایه تشویق قرار گرفته است که بیشتر از آنچه شایسته اوست به او بدهید تا لذت خیر را بچشد و به سوی خیر با اختیار قدم بردارد.

پس تشویق وآن هم به میزان زیاد  شیوه تربیتی اسلام است .

 


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  85/3/25 ::  2:46 عصر

به نام خدا

همه وجودم فدای عطر عشق علی (ع)

آیه 78 سوره الرحمن

تَبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ (78)

 

مبارک است اسم پروردگار تو که صاحب جلال والاکرام است.

خداوند را به اسمای مبارکی می خوانند که همه جز ذات اوست وبی هر یک کمالیت ناقص می شود ، پس خداوند جلال است و دارای اکرام ، اسمهای جلاله خدا فراوانند ودر هر کدام  ، برای خدایی شدن راهی دیگر برایمان گشوده شده که ، زیبنده اسماء زیبا است و برای خدایی شدن باید صاحب این اسامی شویم . اگر در هر روز یک اسم از اسامی مبارک خدا را گوشه دلمان حک کنیم وبا خود عهد کنیم امروز من صاحب وامین این اسمم وباید امانت دار وعامل باشیم ، هر روزمان را خدایی کردیم .

مبارک است اسم پروردگار تو که صاحب جلال والاکرام است .

مبارک

تبرک

تبارک

به نظر می رسد مبارک بودن دارای معنی بس بلند وزیبایی است که اسامی خدا به مبارک یاد شده .پس نام خدا تبرک است .سرمه چشمان نابینا ودلهای سخت ما ...وجودمان با ذکر اسامی خدا تبرک می یابد و هستیمان مبارک می شود ولی آیا تنها ذکر زبان کافی  است ؟ که حتما نه ...وقتی وجود ما به اسامی خدا متبرک می شود که زبان ذاکر باشد وعامل ومگر نه این است که خدا ستارالعیو ب است ورحمان است ورحیم وعادل ...ومگر نه اینکه زبان ودست و همه اعضای ما باید ذاکر وعامل به این صفات باشند ؟

در این آیه دو اسم از اسامی خدا نام برده شده جلال واکرام ...پس از این دو نام شروع می کنیم 

جلال ...

گوینده ای گفت هرگاه اسماء پروردگار را نام بردی پروردگار در نزد تو حاضر است تا تو را لبیک گوید . پس سعی کن ظرف وجودی زیبا وکامل باشی برای حضور پرورگارت .

سوره رحمن به ما تذکر می دهد که مذکر باشیم وتذکر دهنده پس از هر ایه زندگی باهم بخوانیم الا ای جن وانس کدامین نعمت پروردگار را تکذیب می کنید .و ایه نعمت های خدا قابل تکذیب است ؟...............

 

 


  نظرات شما()

   1   2   3   4      >

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد