سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشمها، پیش قراولان دلهایند . [امام علی علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/2/7 ::  4:27 عصر

به نام خدا

آیه 52 سوره مبارکه صافات

 

یَقُولُ أَئِنَّکَ لَمِنْ الْمُصَدِّقِینَ (52)

که او با من گفت آیا تو باور می کنی ؟

یکی از مهارت های مهم وزیبای یادگیری، مهارت به کار بردن مطالب در قالب مضامین زیبای ادبی چون داستان است .وقتی یک مربی یک مطلب آموزشی را در قالب داستان به متربی می آموزد یادگیری سریعتر انجام می گیرد وبیشتر به یاد می ماند ، شیوه هایی که خداوند به زیبایی در مورد انسان به کار برده است ، مفاهیم والای ارزشی در قالب جریانی داستانی وباور پذیر برای انسان بیان شده است ، در حالی که می شد همین مضامین وکلام به شکل بسیار پیچیده بیان شود به طوری که تنها عده محدودی قادر به درک آن باشند ،‌یکی از نشانه های معجزه بودن قرآن مجید این است که مفاهیم ارزشی بسیار ساده وقابل فهم بیان شده است که هر کس به فراخور فهم ودرک خود از آن سود می برد .

در آیات 60-40 سوره صافات حال اهل بهشت را به شیوه بسیار گوش نواز برای انسان بیان می کند ، استفاده از کلمه های زیبا و واژه های لذت بخش انسان را به آرامش می رساند واطمینان قلب ر ادر انسان افزایش می دهد کلماتی چون تخت های عالی – شراب طهور – حوریانی زیبا چشم و... وخداوند از آنجا که خود زیباست، دوستدار کلام پاک و زیبا است .

در آیات 58- 50 سوره گفتگوی اهل بهشت با هم آمده در این گفتگو به نکته بسیار جالب ومهمی اشاره شده است (( اهمیت همنشین )) ، فرد بهشتی از همنشین کافر خود یاد می کند که همنشینی با او تا مرز دوزخ کشاندش ،‌پس اینکه همنشین انسان چه کسی باشد و چه نیات واعتقاداتی داشته باشد در خیر دنیا و آخرت بسیار مهم است ،‌همه انسانها در شرایطی نیستند که بتوانند در برابر گفته ها و وسوسه های همنشین خود تاب بیاورند ، گاه همنشین بد انسان را تا قعر چاه جهنم با خود می کشاند ، بنابراین دقت در انتخاب همنشین ودر نتیجه هم کلام بسیار مهم واساسی است . اما در اینجا لطف خداوند باعث نگه داشته شدن فرد مومن از وسوسه های همنشین بد شده است سوال : چرا این حفاظت برای یکی وجود دارد وبرای دیگری وجود ندارد ؟ آیا این عدل است ؟ پاسخ : از آنجا که در عادل بودن خداوند شکی نیست و عدل خداوند در مورد همه انسانها یکسان است پس عامل دیگری سبب این تفاوت می شود که ان عمل خود فرد است ، اعمال یکی به گونه ایی است که حفاظ ونگهبان او در برابر خطاها و وسوسه ها می شود ، پاداش مومن در انجام محسنات حفاظی لطیف برای دوری او از آتش شده است .

 

نکته ظریف بعدی اشاره به صفت مهم مومنین در این آیه است ، مومنین افرادی هستند که همه خیرات را به خداوند نسبت می دهند واین ویژگی سبب دوری آنان از صفت نازیبای غرور می گردد ، واین دوری جستن باعث رحمت بیشتر خداوند خواهد شد ، ارتباط بنده با خدا یک ارتباط دو سویه وشیرین است که از هم تفکیک ناپذیر است .

ونکته آخر اینکه : مرور خاطرات دنیا توسط اهل بهشت در جنت اتفاق می افتد  که این نشان دهنده حفظ حافظه دنیا در عوالم بالا است ، حافظه باقی می ماند بنابراین حافظه نباید امری مادی باشد ولی چرا گاهی صدمه به قسمتی از مغز مادی سبب از بین رفتن حافظه در انسان می شود ؟ ارتباط حافظه با جسم وروح چیست ؟‌وارتباط روح وجسم با هم ؟....


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  85/2/5 ::  7:53 عصر

به نام خدا

آیه 12 سوره مزمل

إِنَّ لَدَیْنَا أَنکَالاً وَجَحِیماً (12)

البته نزد ما غل وزنجیر و عذاب وآتش دوزخ برای کفر کافران مهیاست

در آیه مبارکه فوق خداوند به یکی دیگر از نکات تربیتی انسان توجه کرده وانسان را به ان توجه داده است ، نشان دادن پاداش وجزای عمل .

عملی که انجام می دهیم دارای پاداش وجزا است وخداوند در این آیه به عذاب ان اشاره داشته است عذاب برای کسانی که تکذیب می کنند ومنکر می شوند ،.

اشاره دیگر خداوند در این آیه مبارک پیام زیبای خدا است به رسول مکرم اسلام که گاه مسئولیت پیامبر از کافران ومنکران سلب می شود وبه پیامبر دستور دوری وهجرت از آنان داده می شود ، این نشانه اوج بدی یک انسان است که پیام پیامبر بر او اثر نداشته باشد وهمه تلاشهای پیامبر برای هدایت او بی نتیجه وبی اثر باقی بماند و در این هنگام به پیامبر امر شد از این گروه دوری کن اینان همان کسانی هستند که بر گوش وچشمشان مهر غفلت زده شده است .

نکته مهم دیگر این است که خداوند برای فهم ما از عذاب روز قیامت مثالهایی را می زند که برای ما ملموس باشد مثلا استفاده از غل وزنجیر وطعام گلو گیر و... اینکه این غل وزنجیر چیست واین غذای گلو گیر کدام است به نظر می رسد این غل وزنجیر به معنایی دنیوی نباشد زیرا اصل ماده در دنیا با عوالم دیگر متفاوت است ، اگر هم کیفیت عذاب به همین شکل باشد باز وسیله متفاوت است وجنس ماده ایی آن با جنس این عالم متفاوت است .وبه راستی جنس مواد در برزخ وقیامت چیست ؟اتمها وملکولهای این غل وزنجیر چه ساختار وشکل وآرایش اتمی دارند ؟ وآیا این غل وزنجیر واقعی است یا معنایی ؟ آیا اعمال ورفتار خود ما غل وزنجیر ما است ؟ یا طعام گلو گیر وخفه کننده ؟ ، هر کدام که صحیح باشد در اصل عذاب فرق چندانی نمی کند ،اگر غل وزنجیر باشد که تحمل آن از اختیار بشر ضعیف جسم بیرون است واگر عمل ما گره کور بسته به دست وپای ما است برای جلوگیری از کال عذابی است بزرگتر و دردناکتر ، از انجا که عوالم بالا هم مکانی است برای رسیدن به کمال هر چه این غل وزنجیر با اعمال ما بیشتر باشد ومحکمتر رسیدن به مراتب بالا دشوارتر است وعذاب ماندن ونگاه کردن به دیگرانی که سبکبال از کنار ما می گذرند سختر است ، اینجا است که زندانیان بسته در غل وزنجیر تقاضا می کنند به دنیا باز گردندند وبه جبران خطاهای خود بپردازند که هرگز اتفاق نخواهد افتاد .با هر گناه حلقه ایی به زنجیر های خود می بافیم ، پس اینکه بگوئیم خدا عذاب می کند بی انصافی است از خدایی به این مهربانی بعید است ،‌این ما هستیم که در دنیا کلاف گناه به هم می پیچیم وگره بر گره می زنیم

وبزرگترین عذاب .... شرم از حضور در محضر پروردگار است در حالی که دیگران از کنار ما به قرب او می رسند وما در زنجیر  زشتی گناه باقی می مانیم .

 


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  85/1/27 ::  7:30 عصر

به نام خدا

وَلاَ تُعْجِبْکَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ أَن یُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الدُّنْیَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ کَافِرُونَ (85)

وزیادی اموال واولاد آنها را تو را به تعجب نیندازد که خدا می خواهد در دنیا به وسیله انها عذابشان دهد وجانشان را در هنگام کفر بگیرد .

آیه 85 سوره توبه

منافقین در صدر اسلام بسیار پیامبر (ص) را آزار دادند ، کسانی که در زبان ایمان آورده بودند و در دل به خدا وپیامبر کافر بودند ، کسانی که پیامبر برای معرفی وشناساندن آنان حتی دچار مشکل شدند این افراد به قدری  منفور خدا بودند که خطاب به پیامبر مهربانی می فرمایند حتی بر جنازه آنان حاضر نشو و نماز مگذار ، ولی در بین اینان کسانی نیز بودند که از مال دنیا بی نیاز بودند وبسیار نعمت داشتند ودر زمان ظهور اسلام نشانه توانگری همین بسیاری مال واولاد بود ، خداوند خطاب به پیامبر وبرای شنیدن همه ما می فرمایند بر زیادی مال دنیا بر اینان متعجب مباش که همین مال دنیا سبب عذاب اینا ن است .

خداوند با این آیه درس بزرگی به ما می دهد وشاید پاسخ شبهات ما را نیز بدهد ، عده ایی از بی ایمانان در دنیا بسیار زندگی مرفع وخوبی دارند وبه ظاهر بی نیازند ولی همین زیادی امکانات مادی سبب عذاب آنان است چرا که زیادی مال وثروت زمانی که دل در ره خدا نباشد حجابی است برای انسان که انسان را غره می کند واز رسیدن به درجات عالیه باز می دارد ، زیادی مال وثروت هیچگاه نشانه ارزش انسان در نزد پروردگار نیست که شاید وسیله آزمایش وبرای برخی حتی وسیله عذاب باشد ، سببی که مهر بر دل وچشم می زند، دل را انقدر غرق در دنیا می کند که عمر کوتاه به پایان می رسد وانسان با حجاب دنیا به سوی پروردگار می رود ، کفر به معنای پوشانده شدن است ویکی از اسباب وعلت پوشانیده شدن قلب وچشم وگوش و... مال وثروتی است که بی ایمان در ید قدرت انسان باشد ...خدایا دلی بینا ده تا بیاموزم وبفهمم ...که اینقدر زیبا پاسخ سوالات بندگان را می دهی ...


  نظرات شما()

   1   2   3   4   5      >

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد