سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ بندگان نزد خداوند، اقتدا کننده به پیامبرش و پی سپارِ راه اوست . [امام علی علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/1/23 ::  7:10 عصر

 به نام خدا

بیست ویکمین نور

آیه 5 سوره مائده

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ (5)

در بررسی دقیق سوره زیبای مائده به این مهم می رسیم که بررسی برخی از آیات کلام روحانی خداوند بدون بررسی نظر فقهای دین _ تفسیر مفسران قرآن  _ وشان نزول وتاریخ نزول امکان پذیر نیست .

در آیه 5 سوره مبارکه مائده خداوند می فرمایند امروز  نکاح زنان اهل کتاب با مردان مسلمان حلال شد وبرخی از طعام آنان برای شما حلال گشت ...موضوعی که در بررسی این آیه ذهن هر فردی را مشغول می کند تطبیق مناسب شنیده ها با آیه مذکور است ، برخی از شنیده ها حاکی از این مطلب است که معاشرت با اهل کتاب مجاز نیست واین افراد از نظر شرع نجس هستند ولی ظاهر این آیه این قول را تائید نمی کند ولی همان طورکه بیان شد برای بررسی اصل وکن آیه نیازمند تحقیق وتفحص بیشتری هستیم به علاوه در این آیه نکاح زن اهل کتاب با مرد مسلمان بدون اشکال فرض شده اما با دو شرط بسیار مهم واساسی ، اول اینکه این زنان پاکدامن بوده وبه گناه ناشایست زنا  آلوده نشده باشند ودوم اینکه مهر آنان باید پرداخت شود ...اینکه خداوند شرط نکاح با این زنان را پاکدامنی آنان قرار داده نشان دهنده اصلیت پاکی برای یک زن است ، زنی که استواری خانه وتربیت فرزندان بر عهده اوست ، برای خداوند پاکدامنی یک زن شرط مهم واساسی تشکیل خانواده است ...

ونکته جالب اینکه خداوند در این آیه تنها به نکاح زنان اهل کتاب با مردان مسلمان اشاره داشته نه برعکس ...که این ازظرافت کلام خدا نشات می گیرد که زنان به دلیل روح پذیرنده ایی که دارند تحت تاثیر همسر خود حتما دین کامل اسلام را خواهند پذیرفت به شرط انکه مرد به دل مومن باشد وبتواند الگوی مناسب مرد مسلمان وپیرو پیامبر اکرم باشد ...

نکته مهم این آیه وسخن بسیار مهم خدا به ما انسانها این است که شرط قبولی اعمال انسانها ایمان است ، ایمان به پروردگاری که هست وبودنش مثل روشنترین روز بر همه هویدا است ، بی ایمان به پروردگار، وتسلیم شدن در برابر عظمت خدا هیچ عملی پذیرفته نیست ، تا ظرفی پاک نباشد خوردن از داخل ظرف هر چقدر شیرین باشد مناسب نیست ، تا درون انسان پاک به نور ایمان به پروردگار نباشد اعمال او که ظاهر قضیه است فایده ایی ندارد حتی اگر منتج به نتیجه خیر شود ، نیت در اعمال در دین اسلام وکتاب الهی بسیار مهم است ، پس از نیت ها شروع می کنیم ...از نو ...انشالله


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  84/12/27 ::  10:58 صبح

به نا م خدا

نور بیستم

 

وَقَالَ مُوسَى إِن تَکْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِی الأَرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیٌّ حَمِیدٌ (8)

 

آیه 8 سوره ابراهیم (ع)

 

وگفت موسی ، اگر شما وهمه اهل زمین کافر شوید به درستی که خدا بی نیاز وستوده است .

 

در این آیه به دو صفت لطیف وزیبای خداوند اشاره شده است

غنی : بی نیاز

حمید : ستوده شده

خداوند غنی است ، همه به او محتاجند و او بی نیاز ، پس اینهمه مهر اگر از روی نیاز نیست پس دلیلش چه می تواند باشد ؟

سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد؟

مابه او محتاج بودیم واو به ما مشتاق بود

در اینکه علت خلقت عظیم وعالمانه خداوند چه بوده نظریات بسیاری وجود دارد ، همه علما و... می دانند بی نیاز مطلق اوست ونیازمند ما ،پس چرا آمدیم ؟چرا باید بترسیم از ذکر این نکته که عشق خداوند به خلقت اگر همه علت خلق نبوده یکی از مهمترین علتها است ، خداوند دوستمان دارد که بر بودمان منت نهاد ، بی نیازی که بی نیازیش به روشنی هر نوری است ونیاز ما روشنتر ،خدایی که اگر اصل عبادت را بر ما واجب کرده برای عشق زیبایش به بنده بوده که جز خیر وخوبی از او نمی پسندد ، و خیلی آسان از این تحفه می گذریم وبر سختی آن بهانه می آوریم ، خداوند در این آیه به ما متذکر می شود نیازی به عبادات وخیرات شما ندارم ولی نمی دانیم...اگر همه زمین کافر، شوند (حقیقت را بپوشانند) در اصل بی نیازی وستوده بودن خداوند خللی وارد نمی شود ، در این دنیا می آیند ومی روند بسان گذشتگان  کفر وایمانشان نفعی به خداوند نرسانده ، مگر اینکه با ایمان به اوج بودن پر کشیدند ...


  نظرات شما()


 
 
از: نوریه  ::  84/12/7 ::  4:13 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

نوزده همین نور

 

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) به نام خدا

 

 

نوشتن از همه آیات سخت است وشیرین ولی بعضی از آیه ها هست که نوشتن در مورد آنها سختی وشیرینی خاص خود را دارد ، وقتی قرار باشد از آیه وسوره ای بنویسی که نام پاک ومطهر دردانه خدا و رسول خدا در آن نقش بسته، باید بسیار فکر کنی وبسیار، ولی بعد از همه فکرها به یک نتیجه شیرین خواهی رسید که گفتگوی عاشق ومعشوق رمز ورموز خود را دارد و برای رسیدن به آن باید از این رمز ورموز آگاه باشی که صد افسوس نیستی ،‌تنها می دانی که عظمت کوثر آنقدر والا است که یکی است در قرآن وکلمه تک در قرآن نشان ناب بودن آن است ویکدانه بودن که کوثر رسول خدا یکی است تا همیشه ....

عطیه : بخشش

عطا : دادن

کوثر : انبوه – متراکم – زیاد وبهم پیچیده – بسیار زیاد – غبار بسیار ومتراکم – فرد بزرگوار- پرخیر- شراب گورا – نام رودی در بهشت – خیر کثیر (برعکس کلمه تکاثر :کثرت مذموم )- علم – اهل بیت –عکس کلمه ابتر.

قبلا هم گفتیم که یکی از معجزات قرآن به کار گیری بسیار ظریف وزیبای افعال در کنار کلمات است که بعد از بررسی کلمه وفعل مربوطه به این نتیجه می رسیم که بهترین افعال برای رساندن معنای کلمه مربوطه به کار رفته، مثل فعل عطا در این سوره ، اعطا فعل دادن معمولی نیست بلکه دادن هدیه معنی می دهد یعنی بخشش ،‌هر کس به عزیز خود بهترین دارایی وبهترین هدیه را می دهد مثل خداوند که به پیامبر گرامی خود بهترین وگرانبهاترین چیزها را بخشید ، وقتی هدیه می دهیم یعنی دادن بی چشم داشت ودر اینجا نیز هدیه خداوند بی چشم داشت بود چرا که معادلی برای عوض دادن یافت نمی شد ،‌خداوند به دلیل علاقه زیاد وخیرات وجودی خود پیامبر هدیه ایی را به او بخشید که معادلی برای آن یا فت نمی شود وخود در این سوره تاکید فرمود که چه خیر کثیری را هدیه کردم ، استفاده از کلمه کوثر نشان دهنده همین موضوع است که خداوند خیر کثیر وبسیار کثیری را به پیامبر هدیه کرده است ، از کوثر پیامبر گفته اند وباز خواهند گفت زیرا که خیر کثیر نیاز به شناختن کثیر دارد ...

وقتی نابینایان پیامبر را به سخره گرفتند که نسل تو دوام ندارد چرا که پسر نداری خداوند این سوره را نازل کرد تا شان ومقام دردانه پیامبر بر همه آشکار شود با این آیه همه معادلات موجود به هم ریخت پسر که نشان ازدیاد نسل وموجب فخر بود جای خود را به خواست خداوند داد، که اگر خدا بخواهد از وجود دختر نسلی برقرار خواهد شد که حسنین (سروران جوانان بهشت ) نمونه ای از این نسل است .

دو مهم  از این آیه به دست می آید و بی نهایت حرف وعلم : که فاطه (س) خیر است واکمل بهشت (چون آب اکمل نعمت ها است و فاطمه آب بهشت ) که فاطمه خلاصه اهل بیت است و علم وسیع که فاطمه ....

ونکته دیگر اینکه مرد بودن وپسر داشتن نه مایه مباهات است و نشانه فخر که اگر خدا بخواهد فاطمه ادامه دهنده نسل پیامبر.

 که معادلات موجود ساخته دست بشر است وواقعیت در رفتن به اوج اعلا با تقوی است ...

نقل است که آب کوثر در بهشت در اختیار علی (ع) است چرا که همه خیرات از وجود مقدس علی وخاندان علی نشات می گیرد وهر خیری گوشه ایی از عمل علی است وچرا صاحب همه خیرات توزیع کننده خیر آب (اکمل نعمتها ) در بهشت نباشد ؟

که پیامبر وخاندان پیامبر صاحب همه نعمت ها هستند و چنگ زدن به ریسمان این بزرگان تنها راه نجات ...


  نظرات شما()

<      1   2   3   4   5      >

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد