سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/3/25 ::  3:12 عصر

به نام خدا

آیه 160 سوره انعام

 

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ (160)

 

هر کس حسنه ایی (کار خیر) انجام دهد ، برای او ده برابر پاداش خواهد بود وهر کس گناهی انجام دهد مثل همان را جزا می بیند وبه هیچ کس ظلم نمی شود .

روزی یکی پرسید ، دوست داشتن (حب) در قرآن هست اما عشق نه ومن گفتم ثابت می کنم عشق هم در قرآن هست ، ان روز منظورم این آیه نبود بلکه آیه 165سوره بقره بود ، ولی الان برای اثبات عشق خداوند به بنده که نهایت عشق است این آیه همه انسانها را در طول تاریخ قانع خواهد کرد که اول معشوق اوست واول عاشق وما نادانسته خود را معشوق وعاشق می پنداریم که تنها نوری از عشق پروردگار چنین واله کویش می کند وحال اوج عشق خدا کجاست ؟

هر حسنه را ده پاداش است . این عدل نیست ، رحمت وعشق است که در زندگی جاری است .  می خواهیم خدایی شویم ؟ امتحان کنیم هر کس قدمی خیر برای ما برداشت ده بار برایش قدم خیر برداریم .توجه کنیم قدم خیر برای ما .

می خواهیم خدایی شویم ؟‌هر کس قدم خیر برای خودش برداشت ده بار برایش قدم خیر برداریم

هر کس قدم خیر برای دیگری برداشت ده بار قدم خیر برایش برداریم .

سخت است ؟
وخداوند این می کند که شایسته خدایی است .برای خود ودیگری حسنه را ده حسنه پاداش می دهد که او را نیازی به کار خیر ما نیست .

یک الگو : آب دریا  درپیاله ما جا نمی گیرد به قدر بضاعت تبرک بر می داریم :

ما را یارای این نیست که به دیگری در ازای خیر به خود ودیگری ده احسان کنیم ، ولی هر خیر را خیر پاسخ گویم وبی منت که بر ما ده برابر فرض است .

شیوه تربیتی مناسب : خداوند با تنبیه در تربیت مخالف نیست چرا که عدل حکم می کند هر کس کار نا شایست انجام داد باید تنبیه شود ، اما به قدر همان عملی که انجام داده نه بیشتر ونه کمتر .

اما توجه خداوند در تربیت انسان بر پایه تشویق قرار گرفته است که بیشتر از آنچه شایسته اوست به او بدهید تا لذت خیر را بچشد و به سوی خیر با اختیار قدم بردارد.

پس تشویق وآن هم به میزان زیاد  شیوه تربیتی اسلام است .

 


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد