سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و جابر پسر عبد اللّه انصارى را فرمود : ] جابر دنیا به چهار چیز برپاست : دانایى که دانش خود را به کار برد ، و نادانى که از آموختن سرباز نزند و بخشنده‏اى که در بخشش خود بخل نکند ، و درویشى که آخرت خویش را به دنیاى خود نفروشد . پس اگر دانشمند دانش خود را تباه سازد نادان به آموختن نپردازد ، و اگر توانگر در بخشش خویش بخل ورزد درویش آخرتش را به دنیا در بازد . جابر آن که نعمت خدا بر او بسیار بود نیاز مردمان بدو بسیار بود . پس هر که در آن نعمتها براى خدا کار کند خدا نعمتها را براى وى پایدار کند . و آن که آن را چنانکه واجب است به مصرف نرساند ، نعمت او را ببرد و نیست گرداند . [نهج البلاغه]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/3/2 ::  3:8 عصر

به نام خدا

آیه 56 سوره حج

 الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ (56)

 

در ان روز سلطنت وحکمرانی تنها مخصوص خدا است پس انان که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند در بهشت پر تعمت جا دارند .

 

الملک:مالکیت ، در آن روز مالکیت همه چیز برای خداوند است ، هیچ کس صاحب هیچ چیز نیست ، در این جا مالکیت به طور کلی بیان شده است نه به اجزا ، افراد یا موجود خاص ، به معنای دیگر مالکیت همه چیز وهمه وجود از آن خداوند است ، من ها از بین خواهد رفت وماکیت ها در گروه مالکیت اصلی قرار خواهد گرفت ، همه مالکیت های دنیوی که از طرف خدا به موجودات داده شده بود به سوی اصل خود بازگشت خواهد کرد ودر آن هنگامه همه خواهند فهمید منیتی وجود نداشته است منیتی که در دنیا به آن بی خردانه فخر می فروشیم ،مال ، جان ، فرزند و... همه در ید قدرت خداوند است وتعجب انکه به همه نداشته های خود مغرور می شویم بر یگدیگر به فخر رفتار می کنیم .

حکم : در زمانی که حاکم مطلق خداوند است وحَکم بین همه چیز وهمه کس خدا است ، دادگاه عدلی که قاضی عادل آن خود خداوند است که بر همه چیز آگاه است وقضاوت از روی آگاهی بالاترین نوع قضاوت است ،وعادلانه ترین  نوع ان ومطمئنا حکم داده شده عادلانه ترین حُکم ممکن است .وچقدر زیبا و پر هیبت است حکم راندن خدا بر بندگان که نیکوکاران را فخر است وبدکاران را هراس .

کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند : در اکثر آیات قرآن کریم ایمان وعمل صالح کنار هم قرار گرفته است ، به بیان ساده نمود ایمان ، عمل صالح است ، کسی نمی تواند ادعا کند ایمان آورده ولی ایمان او در عمل او بروز پیدا نکند ، بی شک ایمان واقعی در همه ابعاد زندگی اثر می گذارد و رفتار مهمترین نمود ایمان است ، کسی که ایمان آورده جز فرمان او نمی پذیرد وجز مطیع امر او نیست و وقتی ایمان در زندگی نفوذ کند خواه ناخواه شیوه ومنش زندگی ونوع رفتار نیز به سمت خدا جویی سوق پیدا می کند .انسان اندک اندک خدایی می شود و فرد خدایی خدا گونه عمل می کند یعنی توان انجام بدی را از کف می دهد و هر چه انجام می دهد همه خیرات وخوبی است زیرا برای خدا جز خیرات وخوبی نمی توان چیز دیگری متصور شد وکسی که سعی می کند به قرب او برسد شبیه او می شود .انسان هم می تواند خدایی باشد .

کسانی که به زبان بر تسبیح خداوندند وعمل بر خواست شیطان دارند جز منافقان نیستند واز گروه مومنان به دورند .

نشان مومن عمل صالح اوست


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد