سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز، دوستی به بار می آورد : دینداری، فروتنی و بخشش. [امام صادق علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  84/12/7 ::  4:13 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

نوزده همین نور

 

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) به نام خدا

 

 

نوشتن از همه آیات سخت است وشیرین ولی بعضی از آیه ها هست که نوشتن در مورد آنها سختی وشیرینی خاص خود را دارد ، وقتی قرار باشد از آیه وسوره ای بنویسی که نام پاک ومطهر دردانه خدا و رسول خدا در آن نقش بسته، باید بسیار فکر کنی وبسیار، ولی بعد از همه فکرها به یک نتیجه شیرین خواهی رسید که گفتگوی عاشق ومعشوق رمز ورموز خود را دارد و برای رسیدن به آن باید از این رمز ورموز آگاه باشی که صد افسوس نیستی ،‌تنها می دانی که عظمت کوثر آنقدر والا است که یکی است در قرآن وکلمه تک در قرآن نشان ناب بودن آن است ویکدانه بودن که کوثر رسول خدا یکی است تا همیشه ....

عطیه : بخشش

عطا : دادن

کوثر : انبوه – متراکم – زیاد وبهم پیچیده – بسیار زیاد – غبار بسیار ومتراکم – فرد بزرگوار- پرخیر- شراب گورا – نام رودی در بهشت – خیر کثیر (برعکس کلمه تکاثر :کثرت مذموم )- علم – اهل بیت –عکس کلمه ابتر.

قبلا هم گفتیم که یکی از معجزات قرآن به کار گیری بسیار ظریف وزیبای افعال در کنار کلمات است که بعد از بررسی کلمه وفعل مربوطه به این نتیجه می رسیم که بهترین افعال برای رساندن معنای کلمه مربوطه به کار رفته، مثل فعل عطا در این سوره ، اعطا فعل دادن معمولی نیست بلکه دادن هدیه معنی می دهد یعنی بخشش ،‌هر کس به عزیز خود بهترین دارایی وبهترین هدیه را می دهد مثل خداوند که به پیامبر گرامی خود بهترین وگرانبهاترین چیزها را بخشید ، وقتی هدیه می دهیم یعنی دادن بی چشم داشت ودر اینجا نیز هدیه خداوند بی چشم داشت بود چرا که معادلی برای عوض دادن یافت نمی شد ،‌خداوند به دلیل علاقه زیاد وخیرات وجودی خود پیامبر هدیه ایی را به او بخشید که معادلی برای آن یا فت نمی شود وخود در این سوره تاکید فرمود که چه خیر کثیری را هدیه کردم ، استفاده از کلمه کوثر نشان دهنده همین موضوع است که خداوند خیر کثیر وبسیار کثیری را به پیامبر هدیه کرده است ، از کوثر پیامبر گفته اند وباز خواهند گفت زیرا که خیر کثیر نیاز به شناختن کثیر دارد ...

وقتی نابینایان پیامبر را به سخره گرفتند که نسل تو دوام ندارد چرا که پسر نداری خداوند این سوره را نازل کرد تا شان ومقام دردانه پیامبر بر همه آشکار شود با این آیه همه معادلات موجود به هم ریخت پسر که نشان ازدیاد نسل وموجب فخر بود جای خود را به خواست خداوند داد، که اگر خدا بخواهد از وجود دختر نسلی برقرار خواهد شد که حسنین (سروران جوانان بهشت ) نمونه ای از این نسل است .

دو مهم  از این آیه به دست می آید و بی نهایت حرف وعلم : که فاطه (س) خیر است واکمل بهشت (چون آب اکمل نعمت ها است و فاطمه آب بهشت ) که فاطمه خلاصه اهل بیت است و علم وسیع که فاطمه ....

ونکته دیگر اینکه مرد بودن وپسر داشتن نه مایه مباهات است و نشانه فخر که اگر خدا بخواهد فاطمه ادامه دهنده نسل پیامبر.

 که معادلات موجود ساخته دست بشر است وواقعیت در رفتن به اوج اعلا با تقوی است ...

نقل است که آب کوثر در بهشت در اختیار علی (ع) است چرا که همه خیرات از وجود مقدس علی وخاندان علی نشات می گیرد وهر خیری گوشه ایی از عمل علی است وچرا صاحب همه خیرات توزیع کننده خیر آب (اکمل نعمتها ) در بهشت نباشد ؟

که پیامبر وخاندان پیامبر صاحب همه نعمت ها هستند و چنگ زدن به ریسمان این بزرگان تنها راه نجات ...


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد