به نام خدا
چهاردهمین نور
آیه 16 سوره الانبیاء
وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ (16)
ما آسمان وزمین و آنچه بین آن است را بازیچه نیافریدیم
1- هدفمند بودن آفرینش : این آیه اشاره مستقیم به هدف مند بودن آفرینش دارد ، خلقت آسمان و زمین آنچه بین آن است برای هدفی خاص بوده ، این همه علم ، تفکر ، زیبایی وشکوه برای یک هدف زیبا وبا شکوه بوده است ،در زندگی بارها این سوال را پرسیده ایم یا از ما پرسیده اند که هدف از خلقت هستی چیست ؟خداوند در این آیه پایه اولیه جواب را برای ما بنا کرده که بدانید وآگاه باشید آفرینش هدفمند بوده است وما را به تفکر در چیستی هدف وادار می کند تا برای یافتن پاسخ تفکر وتعقل همراه با تلاش داشته باشیم و نکته جالب سر نخ هایی است که خداوند در آیات قران نهاده تا انسان به پاسخ سوال خود برسد وشیرینی وحلاوت کشف پاسخ را بچشد .علل متفاوتی برای آفرینش هستی فرض شده است که همه هست وتنها اینها نیست ، با مطالعه ادامه آیات این سوره به یکی از اهداف آفرینش پی خواهیم برد (که همه اهداف در عین کثرت واحدند )شناختن ذات پروردگار وعبادت خالصانه وعالمانه پروردگار یکی از هدف ها ی خلقت است ، علتی که باید با استفاده از ان به نور تفکر ومعرفت خلقت آفرینش رسید .
2- بینهما : آنچه بین زمین وآسمان است ودارای مقام بس والا است که خداوند پس از آفرینش زمین وآسمان به آن اشاره داشته .شاید این بینهما موجوداتی هستند که روی زمین زیست می کنند ولی آیا عقلانی تر نبود که خدا می فرمود آنچه روی زمین است ،شاید منظور پرندگان باشند که در بین زمین وآسمان در پروازند ، ولی پرندگان همواره بین زمین وآسمان نیستند تا به این نام خوانده شوند ، شاید منظور فرشتگانی هستند که برای انجام امور مربوط به موجودات زمینی بین زمین وآسمان در رفت وآمد هستند یا موجوداتی چون اجنه وموکلین و...یا آبی که بین زمین وآسمان برای انجام وظیفه در رفت و آمد است ، یا حتی چیزهای دیگری که هنوز علم انسان به دانستن وشناختن آنها نرسیده است در صورتی که وجود دارند ودر هستی صاحب نقش هستند مثلا موجودات کوچک میکروسکوپی که قدرت وتوان رفت وآمد بین زمین آسمان را دارند ویا ...در این آیه خداوند به مبحث بسیار ظریفی اشاره می کند که جای اندیشه دارد ، خداوند می فرمایند که بین زمین وآسمان چیزهایی است که خلقت انها بیهوده وعبث نبوده است .با توجه به این آیه معنی جمله بیان شده در زمان ظهور را بهتر متوجه می شویم که تا زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج ) تنها دو حرف از حروف علم کشف شده است . به راستی چقدر علوم دیگر باقی مانده که باید کشف شود .
3- آسمان : آیا منظور خداوند همین آسمانی است که بر فراز زمین ما است ؟یا آسمان مفهوم گسترده تری دارد ؟ با توجه به کوچک بودن زمین ومحدود بودن آسمان این زمین وبر اساس مطالعات انجام شده در علم نجوم که دانش آسمان بسی فراتر از دانش امروز ما است به نظر می رسد که منظور خداوند آسمانی بس وسیع تر وگسترده تر از فهم ما است ، اسمانهایی که مکان زیست فرشتگان است ، محل زیست عروج یافتگان است و... علم بشر برای شناخت این آسمان به دانشی بس وسیعتر از دانش کنونی نیازمند است .
خداوند با بیان این آیه به خلقت عظیمی اشاره می کند که بسی بزرگتر وشکوهمند تر از دنیای دیدنی ما است که این اشاره علاوه بر علم – قدرت – حکمت خداوند اشاره به علم محدود انسان دارد وشوق پروردگار برای گشوده شدن این اسرار توسط انسان که اگر این شوق نبود وجود سرنخ ها برای کشف علم در قرآن بی فایده بود .خداوند عالم است ودوستدار علم ومشتاق عالم شدن انسان ، پس هرگاه در راه رسیدن به علم قدمی برداشته شود در راه رضایت خدا است وخشنودی پروردگار را به همراه خواهد داشت .