سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را سه نشان است : بر آنکه برتر از اوست ستم کند به نافرمانى ، و بر آن که فروتر از اوست به چیرگى و آزار رسانى ، و ستمکاران را یارى کند و پشتیبانى . [نهج البلاغه]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  84/10/22 ::  3:48 عصر

به نام خدا

سلام و درود بر مسلم ابن عقیل رسول حسین بن علی (ع)

نهمین نور

آیه 51 سوره مومن

 

إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ (51)

 

ما رسولان وهل ایمان ر اهم در دنیا نصرت می دهیم و هم روز قیامت که گواهان به شهادت برخیزند .

نکات این آیه :

1-     استفاده از واژه رسلنا انسان را به این فکر فرو می برد که به حق قرآن بزرگترین معجزه است ، معجزه ایی که کلمه کلمه اش تربیت است وهدایت به شرط اهل یقین بودن : وقتی کسی برای ما عزیز وگرانقدر است برای بیان این حرمت او ر ابه خود نسبت می دهیم مثل پسرم –عزیزم  که نشان دهنده اوج علاقه به اوست خداوند با استفاده از واژه رسلنا میزان نزدیکی پیامبران را به خود بیان داشته ،(ما فرستادیم) پیامبر ما ، پیامبر از آن من بود وآن را فرستادم

َاین واژه علاوه بربیان  میزان درجه والای رسولان الهی اثر امید بخشی فراوان برای پیامبران دارد (ما فرستادیم ) یعنی برای ما است ، از جانب ماست ، و نگهداری و... همه چیزش بر مااست وچقدر پیامبران از این نزدیکی احساس شور وشعف می کردند و این شور وشعف انگیزه راه وتحمل سختی ها است .

بر هر مربی فرض است در راه تربیت انسان به همه نکا ت ظریف تربیتی اشراف داشته باشد و از آن سود بجوید ، استفاده از کلام زیبا و دارای بار عاطفی بالا نیاز هر انسانی برای طی طریق است .

یکی از دلایل اعجاز قران به کار گیری بی نظیر کلمه ها وافعال برای بیان منظور به بهترین صورت ممکن است .

2-   نصرت دادن در دنیا و آخرت :‌یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد واز این آیه می توان به آن رسید این نکته است که اعمال خوب ونیک که انسان را جزء نیکوکاران می گرداند نه تنها پاداش اخروی دارد بلکه خداوند خود بیان داشته که در دنیا نیز پاداش آن داده خواهد شد .توجه به این نکته باید ما را به این فکر بیاندازد که خوب بودن ونیک عمل کردن تنها راه زندگی آرام و بدون دغدغه داشتن است . کار نیک پاداش نیک دارد ََبنا بر صفت عدل خود کوچکترین تعللی در باز خورد اعمال ما ندارد ، پس هر خیری به دیگران خیری است به خود پس عاقلانه است که در برابر خیرات منتظر تشکر وسپاس مردمان نباشیم چون خیری است که به جانب خود ما برگشت می کند و این پاداش عمل ما است پس منت پس از عمل نیک معنایی نخواهد داشت .

3-     اشهاد : قرآن در بسیاری از آیات به شاهدان روز حساب اشاره داشته از جمله اعضای بدن ، زمین ، پیامبران وخوبان و... اما با دانستن اصل علم خداوند و اینکه خداوند بر هر عمل و حتی نیت ما آگاه است لزوم بودن این شاهدان چیست ؟

در اینکه خداوند عالم است وآگاه شکی نیست ولی شاید یکی از علل وجود شاهدان ارزش گذاشتن خداوند بر شاهدان است ،‌اگر به علم ، آگاهی ، صداقت کسی ایمان داشته باشیم بر امری شاهدش می گیریم حتی اگر خود عالم به مساله باشیم با شاهد گرفتن این فرد به او میزان علاقه واحترام خود را نشان داده وعلاوه بر آن به دیگران خواهیم گفت من برای دیگران احترام قائل می شوم خداوند از رحمت بی حدش به همه چیز به دیده احترام نگاه می کند اینقدر به اعضای بدن وزمین و... احترام می گذارد که جز شاهدان محسوبشان می کند پس چرا در جایی که خداوند بی نیاز به همه مو جودات به دیده تکریم نگاه می کند ما از این صفت بی بهره باشیم ، احترام به انسان ونبات وجماد ...چه زندگی زیبایی را می سازد .


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد