سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم ؟ چون دیدى پروردگارت پى در پى نعمت‏هاى خود به تو مى‏رساند و تو او را نافرمانى مى‏کنى از او بترس . [نهج البلاغه]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/3/10 ::  12:34 عصر

به نام خدا

آیه 67 سوره یاسین

وَلَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَکَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِیّاً وَلَا یَرْجِعُونَ (67)

 

اگر بخواهیم  مسخ می کنیم بر مکانهایشان که توانایی نداشته باشند نه بگذرند نه باز گردند .

آیه فوق ادامه بیان وضعیت بد کاران در هنگامه ایی است که در صور دمیده می شود و به طور یقین منظور قیامت است .قیامتی که در ان جسمیت وجود دارد .

در تعریفی از مسخ :مسخ به معنی تغییر صورت ، وچهره بیان شده است ،اما معنای لغوی آن یعنی : تبدیل به زشترین صورت ها است ، یکی از معروفترین آیاتی که در باب مسخ به آن اشاره می شود آیه 65 سوره بقره است که خداوند می فرمایند (( محققا دانسته اند جماعتی از شما که عصیان ورزیده و حرمت شنبه را نگاه نداشته اند تبدیل به میمون شدند )) در بررسی این آیه باید به این نکته مهم توجه داشت که این تغییر به مسخ بیان نشده است بلکه  از کلمه کونو ا استفاده شده است ، اما اگر این تغییر چهره را هم مسخ بنامیم باید این تغییر چهره از انسان به حیوان به طور دقیق بررسی شود که آیا در خلقت، تبدیل انسان به حیوان ویا احیانا بالعکس امکان دارد ؟ باید همه تلاش صورت گیرد تا منظور قرآن از بیان این ایه مشخص شود ، آیا منظور خداوند تبدیل صفات انسان به صفات حیوان است ، یا پستر شدن انسان از حیوان ؟که خود خدا در قرآن مثال می زند که گاه انسانها به حد حیوان می رسند وگاه پستر از آن می شوند .

اما آیه 67 سوره یاسین . در تعریف این مسخ به دو نظر می رسیم ابتدا تبدیل صورت ظاهری (جسمانی ) به زشترین صورت ها که اگر این را هم بپذیریم از آنجا که فطرت انسان بر پایه زیبایی بنا نهاده شده است ، طاقت تحمل زشتی را نخواهد داشت وقتی صورت انسان زشت شود دیگران از اطراف انسان پراکنده خواهند شد واین نوع عذاب (تحمل صورتی زشت وغیر قابل تحمل ) یکی از عذابهای درد آور است .

اما  تعبیر دوم :زندگی او را به بدترین صورت در خواهیم آورد که نه توان بازگشت به گذشته را داشته باشد نه گذشتن از آن ورسیدن به موقعیت بهتر را مثل مثالی که ما می زنیم  ،نه راه پس دارد نه راه پیش ، بین زمین وهوا مانده است .قرار گرفتن در موقعیت بد ونا مناسب که انسان امیدی به بهبود وضع موجود نداشته باشد بدترین نوع زندگی است ،انگیزه انسان برای ادامه زندگی امید به بهبود وضعیت زندگی است و چه عذابی بالاتر از اینکه در موقعیت بد ونا مناسب( عدم قرب پروردگار، عدم توجه پروردگار ، آتش جهنم و......)قرار بگیریم وامیدی به رهایی از آن نیز نداشته باشیم ؟ خداوند در قرآن می فرمایند اگر بر آتش دوزخ صبر کنند یا صبر نکنند برایشان یکی است وهیچ سودی به حالشان ندارد ، عذابی که بر آن طلب مرگ می کنند ، مرگی که هیچگاه فرا نمی رسد .


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد