سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدان که دانشی چون جستجوی سلامت نباشد و سلامتی مانند سلامت دل نباشد . [امام باقر علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  84/9/25 ::  2:37 عصر

به نام خداوندی که نعمت پیامبری چون محمد مصطفی(ص) را به ما ارزانی داشت .سلام بر رسول خدا که بر نگاه عاشقانه معشوق همه سختیها را به جان خرید تا امت  به صراط مستقیم هدایت شود .الهی به ما حیاتی عطا کن تا مصحف جاودانه حق را بخوانیم وبر هر ایه اش شکر کنیم وسپاسگزار پیامبر امینت باشیم .آمین

 

دومین نور

آیه 41 سوره انبیا ء 

 

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون (41)

 

از آیه شریفه فوق به این مطلب آگاه می شویم که یکی از آزارهای کفار در هنگام ابلاغ نور حق ، تمسخر پیامبر مکرم اسلام بود به حدی که این تمسخر ها پیامبر را ناراحت کرده وخداوند با لفظ مهربان خود نور امیدی در دل پیامبر روشن نمود که فرمود (ناراحت مباش ) که نادانان پیامبران قبل از تو را نیز استهزاء کردند .

از این آیه یکی از اصول مهم تربیتی را می توان دریافت و ان اینکه اگر در برخورد با مشکلات فرد بداند در تحمل مشکلات تنها نیست وهستند کسانی که شبیه اویند به مقدار زیادی از درد و نگرانیهایش  کاسته می شود که خداوند از این نکته استفاده نمود، همان طور که می بینیم امروز علم روانشناسی به این نکته رسیده که تشکیل گروه های همسان از نظر مشکل، باعث می شود فرد مشکلات را راحتر حل کرده و برای رفع آن مشکل با انگیزه بیشتری تلاش کند .

خداوند به پیامبر می فرمایند تو تنها کسی نیستی که سنگینی این مشکل را به دوش می کشی واین راز تنها نبودن در مشکلات سبب آرامش دهی پیامبر گردید سپس خداوند بعد از توجه به این نکته به نکته مهم دیگری نیز اشاره می کند تا وجود نازنین پیامبر به آرامش بیشتری برسد و آن اینکه استهزا کنند گان به کیفر اعمالشان رسیدند وبدان این استهزا کنندگان نیز مانند همانها به کیفر خواهند رسید .

اگر در نظر بگیریم خود ما نیز با افرادی روبرو  شویم که ما را مورد آزار واذیت قرار می دهد ، اگر بدانیم انان به سبب این ظلم مورد باز خواست قرار خواهند گرفت ظلم را با امید برگشتن ظلم به ظالم راحت تر تحمل می کنیم .از این آیه لزوم داشتن محکمه حق وعدل در همه جوامع به وضوح آشکار می شود تا انسانها با اطمینان خاطر به زندگی خود ادامه دهند وبدانند در صورت از بین رفتن حقی از آنان مجمعی برای احقاق حق آنان وجود خواهد داشت به همین سبب یکی از مهمترین وظایف ممالک اسلامی داشتن محکمه های عدل است .

خداوند به پیامبر می فرمایند استهزا کنند گان به کیفر کفرشان خواهند رسید واین نشان دهنده توجه خداوند به مقام بالای عدل است که هیچ ظلمی بی بازگشت به ظالم نخواهد بود .

رسیدن هر موجود به حق خود وکیفر هر گناه به کننده کار انگیزه ای است برای ادامه کار .

امروزه نیز در بسیاری از موارد در جامعه ما نهی از منکر با استهزاء دیگران مواجه می شود وناهی از منکر وآمر به معروف مورد تمسخر قرار می گیرد این آیه انگیزه ای است  برای همه کسانی که دل در امر به معروف ونهی از منکر دارند که قبل از شما نیز مصلحان مورد تمسخر قرار گرفتند پس مایوس نشوید وبه کار خود ادامه دهید

اما این استهزا چرا بوجود می آید ؟1- حسادت

2- تربیت ناصحیح

3- عدم علم

هر کدام از عوامل یاد شده می تواند علت تمسخر باشد فردی که به مقام و... دیگری حسادت می کند چاره ایی ندارد جز خراب کردن آن فرد .بنابراین تا ریشه حسد که یکی از بزرگترین بیماریهای قرن حاضر است خشکانده نشود گناه تمسخر از بین نخواخد رفت ...

تربیت نا صحیح افراد در دوران کودکی سبب ساختن انسانهایی با صفات استهزا کننده است  که به راحتی دیگران را هر چند بهترین باشند مورد آزار واذیت زبانی از جمله تمسخر قرار می دهد باید به کودکان خود از همان کودکی قبح گناه را آموزش دهیم تا انان در بزرگسالی دچار گناه واشتبا ه نشوند

عدم علم وآگاهی از موضوع سبب می شود افراد علم و دانش جدید برایشان مسخره جلوه کند مثل نظریه گالیه در گردش زمین به دور خورشید که با تمسخر مردم بی علم مواجه شد .

کفار در صدر اسلام به دلیل محبوبیت پیامبر به او حسادت می کردند وچون به اصل اسلام وشریعت وسخنان پیامبر علم واحاطه کافی نداشتند دست به تمسخر زدند تا موقعیت های مادی خود را از کف ندهند . پیامبر مردمی را به راه آوردر که هیچ بویی از تربیت انسانی نداشتند .پشت کار ،انگیزه و توکل به خداوند از مردم جاهلیت عمارها ، مالک ها ...ساخت پس یک مربی نباید  نا امید گردد وهمه سعی وتلاش خوبیش رار برای رساندن متربی به کمال خود به کار گیرد.

نکته آخر این بحث گناه مسخره کردن است ، گناهی که اینقدر سنگین است که حتی وجود مبارک رسول الله با آن همه صبر مکدر گشت  تا جایی که خداوند برای دلداری این بزرگوار آیه فوق را نازل فرمود .

پس با توجه بر بزرگی گناه واثر نامطلوب تربیتی تمسخر، باید همه سعی وتلاش خود ر ابه کار بگیریم تا این گناه بزرگ را از خود دور سازیم . چه بسیار کودکانی که آینده درخشان منتظر حضورشان بود وبا یک تمسخر من معلم ، مادر ، پدر و... همه آینده روشنش به باد رفت وگناهش به گردن ما افتاد ...

خدایا به حق رسول اکرم ما را از گناه نا زیبای تمسخر در پناه خودت حفظ کن

آمین

 


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد